Als we ‘s nachts slapen gaan we doorgaans door verschillende slaapcycli. Elk van deze cycli bestaat uit 4 verschillende stadia van slaap.
Non-remslaap (non-rapid eye movement slaap, afgekort NREM) is de benaming van slaapstadia 1 tot en met 3 waarin een vertraging van de hersengolven optreedt. Laten we verder door deze NREM stadia lopen en bekijken wat ze onderscheiden en wat we van elk van hen weten.

De 4 fases van de slaap

NREM stadium 1: Dit stadium treedt op nadat u hebt besloten om te gaan slapen en uw ogen dicht doet. Tijdens deze fase die meestal tussen de 1 en 10 minuten duurt kunt snel terugkomen tot u volledig wakker bent. U bent dan oppervlakkig in slaapFuncties van deze fase

  • Hoewel je in slaap bent kun je wakker worden alsof je helemaal niet sliep.
  • De spieren van je lichaam zijn nog niet ontspannen: je ogen rollen een beetje en je kunt je oogleden een beetje openen.
  • Je ademhaling vertraagt ​​en je hartslag wordt regelmatig.
  • Je bloeddruk en hersentemperatuur verminderen.
  • De slaap schok die we soms ervaren wanneer we in slaap vallen, vergezeld door de sensatie van het vallen, gebeurt tijdens deze fase. Sommigen zeggen dat deze reflex tijdens het evolutionaire proces is ontstaan om te voorkomen dat mensen uit de bomen vielen waar ze in sliepen.

Wist je dat?
Mensen met onregelmatige slaapgewoonten hebben de neiging om deze hypnose dikwijls vaker te hebben.

NREM Stadium 2

Als NREM fase 2 begint, worden dingen serieus!

Functies van deze fase

  • Stap 2 slaap, die meestal ongeveer 20 minuten duurt, wordt gekenmerkt door een vertragende hartslag en een afname in de lichaamstemperatuur. Je lichaam vermindert zijn activiteit om je voor te bereiden op een diepe slaap.
  • Het wordt moeilijker om je wakker te maken.
  • Uw hersenen beginnen grotere golven uit te geven.
  • Ook uw bloeddruk neemt af, en andere metabolische functies vertragen ook.
  • De 2 eerste etappes van NREM Sleep samen worden vaak aangeduid als lichte slaap.

Wist je dat?We brengen de meeste van onze nachten door in slaap fase 2 (ongeveer 45% van de totale slaapduur).

NREM fase 3

Deze slaapfase verwijst naar de gecombineerde stadia van wat voorheen gescheiden was in fase 3 en 4 slaap.

Functies van deze fase

  • Deze fase begint typisch 35-45 minuten na het in slaap vallen.
  • Zoals elektroencefalogrammen laten zien, worden onze hersengolven vertraagd en worden ze groter.
  • Op dit moment slaapt u door de meeste mogelijke slaapstoornissen (geluiden en bewegingen) zonder reactie te geven.
  • Als u daadwerkelijk wakker wordt tijdens NREM Stage-slaap, is er een hoge kans dat u de eerste paar minuten gedisoriënteerd voelt.

Wist je dat?Andere namen voor deze fase omvatten ‘slow wave sleep’ en ‘Delta sleep’.

REM Stadium 4

Dit is het laatste stadium van een standaard slaapcyclus. De eerste slaapstap voor het Snelle Oogbeweging duurt ongeveer 10 minuten en gebeurt meestal nadat u minstens 90 minuten in slaap hebt gelaten.

Functies van deze fase

  • Zoals de naam aangeeft, verplaatsen uw ogen snel in alle richtingen tijdens de slaap van de snelle ogenbeweging.
  • Het is in dit stadium van slaap (het diepste) dat krachtige dromen gewoonlijk gebeuren. Hetzelfde geldt voor slaapwandelen en bedplassen.
  • Deze fase wordt ook gekenmerkt door een verhoging van de hart- en ademhalingssnelheden, en hun ritmes kunnen onregelmatig worden.
  • REM-fasen worden meestal langer en langer aangezien de nacht erbij gaat en de laatste REM-fase kan een uur duren.
  • REM slaap is ook bekend als ‘paradoxale slaap’. Dit komt doordat de hersengolven die tijdens dit stadium worden uitgezonden lijken tegenstrijdig te slapen zijn. Hoewel u slapen, kijken uw hersengolven veel naar wat u kunt opnemen als u helemaal wakker bent. Een ander aspect van deze paradox is het feit dat, hoewel uw hersenen verhoogde activiteit vertoont, de meeste spieren verlamd zijn.

    Wat de hersengolven van elk stadium van slaap lijken
    De afbeelding hierboven toont de verschillende stadia van de slaap, zoals ze verschijnen wanneer u uw hersengolven opneemt.

    Bedankt voor het lezen! Ga nu verder en kom in die 8 uur.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Vragen na aanleiding van dit artikel?
Laat eenvoudig een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>